Ga naar hoofdinhoud

Blog: Rekken & Strekken

In mijn vorige blog schreef ik over het belang van een goede core-stability bij het paard en beloofde ik om in deze blog enkele stretchoefeningen, die kunnen bijdragen aan een goede core-stability, toe te lichten. De gunstige effecten van stretchen zijn wetenschappelijk onderschreven, zoals: herstel van stabiliteit, flexibiliteit en kracht. 

Vóór een training stretchen is het meest effectief om spierblessures te voorkomen. Ná een training stretchen ondersteunt de cooling-down en helpt om spierpijn en vermoeidheid te verminderen, door melkzuur af te voeren. Ook kunnen stretches worden ingezet ná operaties of na blessures om zo weefsel functie te herstellen en littekenvorming en bindweefselverklevingen te voorkomen. De optimale stretch tijd is 10 tot 30-seconden. Vooral sportpaarden die veel op stal staan zijn gebaat bij een reguliere stretch routine. Dit helpt om blessures te voorkomen!

De wetenschap toont dus aan dat stretchen positief kan bijdrage aan een goede prestatie van het paard, maar hoe doe je dat dan precies? 

Stretchen kun je het beste doen wanneer het paard warm is, dus bijvoorbeeld na het rijden, longeren of grondwerken. Paarden zijn geneigd om voor wat lekkers net iets verder te gaan dan het lijf aan kan en kunnen zichzelf zo beschadigen. Heeft je paard boxrust? Stretches zijn in overleg met de dierenarts of fysiotherapeut zeer geschikt om hem soepel te houden, maar warm hem dan wel eerst op door middel van een goede massage, warm kompres of door je paard onder het solarium te plaatsen. Wanneer je vermoedt dat je paard pijn heeft laat er dan eerst een professional naar kijken en ga niet stretchen. De stretches zouden dan gecontra-indiceerd kunnen zijn, dat wil zeggen dat ze het paard slechter zouden kunnen maken. Zorg er verder voor dat je de stretchoefeningen uitvoert op een stabiele en veilige ondergrond. Let hierbij goed op de reactie van je paard. 

Kin naar kogel

Deze oefening stretcht de hele bovenlijn (hals en rug) en mobiliseert de gewrichten van de wervelkolom. Daarnaast stimuleert het de core-stability, want het paard spant de buikspieren, heupbuigers en borstspieren.  Dit bevordert een goede houding.  

Laat de lippen van je paard de wortel raken en bied de wortel zo laag mogelijk aan. Probeer dit 30 seconden vast te houden. Lukt dit niet herhaal het dan enkele keren. Houd er rekening mee dat het paard de wortel niet kan zien. Dit daagt dus ook zijn bewegingsgevoel (proprioceptie) uit. Sommige paarden spelen vals door hun voorknie te buigen, echter zolang ze de rug blijven buigen is dit niet zo erg.  

Kin naar kogel achterhand

Deze stretch beïnvloedt de flexibiliteit van de spieren en gewrichten die zorgen voor buiging. Met name de gewrichten van de wervelkolom en de ribben. De core-stability wordt gestimuleerd en dan met name de schuine buikspieren. Daarnaast wordt de balans op de proef gesteld. Bij deze oefeningen is het belangrijk dat het paard zijn hoofd naar de kogel van de achterhand brengt en dus zo laag mogelijk houdt, zodat ook de hele bovenlijn gestretcht wordt. Wanneer de wortel te hoog gehouden wordt is de kans groot dat ook de rug hol wordt en dat willen we liever niet. Dit stimuleert namelijk een slechte houding en overstrekking van de rug. 

Laat de lippen van je paard ook weer de wortel raken en sta met je rug tegen de ribben van je paard, zodat het paard zijn hals om jou heen kan buigen. Houd de wortel zo laag mogelijk. Probeer dit ook weer 30 seconden vast tehouden.  

Strekken van de hals

Deze oefening is vooral voor paarden die veel spanning opbouwen in de hals, zoals Friese paarden. Deze oefening stretcht de nekspieren en stimuleert verlenging van de nek. Ook stimuleert het de spieren rondom de borst. 

Laat weer de lippen van je paard de wortel aanraken en houd deze op hoogte van het borstbeen. Houd dit 30 seconde vast. Het is handig om iemand het paard tegen te laten houden bij de borst of zet je paard tegen een lage staldeur. 

Bronnen:
> A. Frick, Stretching Exercises for Horses: Are They Effective?  Journal of Equine Veterinary Science, Vol 30, No 1 (2010).
> K. de Oliveira et al. Gymnastic Training and Dynamic Mobilization Exercises Improve Stride Quality and Increase Epaxial Muscle Size in Therapy Horses. Journal of Equine Veterinary Science (2015) 


Gerelateerde blogs