Ga naar hoofdinhoud

Blog: Hoe haal je het meest uit je zadelpasconsult

Onderweg kom ik heel veel dingen tegen. Soms leuke dingen, soms grappig, soms hele mooie dingen maar ook vaak minder leuke dingen. Meestal heb ik hele leuke klanten, soms vind ik ze iets minder leuk. Dat is natuurlijk ook gewoon een kwestie van een klik hebben. “Er is nog nooit een kok gevonden die kan koken naar alle monden!”, zei mijn vader (ja, chefkok van beroep) vroeger al en ik merk dat dit ook voor zadelpassers op gaat.

Natuurlijk kan ook ik niet iedereen tevreden stellen, soms klikken persoonlijkheden gewoon niet. Er zijn echter wel een aantal dingen waar je als klant rekening mee kunt houden om zoveel mogelijk uit je zadelpasconsult te halen, optimale tevredenheid te waarborgen én de favoriete klant van je zadelpasser te worden. Sommige punten zullen voor veel mensen heel vanzelfsprekend zijn, maar ook deze punten kom ik in de praktijk dagelijks tegen.

  1. Zorg ervoor dat je op tijd bent

    Klinkt dit als voor de hand liggend? Goed bezig! Nu moet ik eerlijk bekennen; ik kom zelden op een afspraak waarbij de klant echt te laat is. Echter, helaas kom ik maar al te vaak aan op een afspraak waarbij het paard nog even uit de wei gehaald moet worden en/of nog niet gepoetst is. Dit is zonde van je tijd! Deze tijd had je beter kunnen benutten om nog even wat extra vragen te stellen, of om nog even goed naar bijvoorbeeld je singel te kijken. Zorg er dus voor dat je op tijd bent, je paard (schoon!) klaar staat en je je rijspullen klaar hebt liggen.

  2. Bereid je voor

    Een van de eerste vragen die ik vaak stel bij een nieuwe klant is: Waarom ben ik hier? Zet van te voren even rustig voor jezelf op een rijtje of er problemen zijn tijdens paardrijden waar je tegenaan loopt, of er gedragsverandering zijn bij je paard, of je zadel scheef trekt (en welke kant dan), je zadel voor het laatst is gecontroleerd en wat er toen gedaan is, enzovoorts. Heb je nog rapporten van een voorgaand zadelpasconsult of bijvoorbeeld fysiotherapeutische behandeling(en) van je paard? Top! Neem deze mee, deze kunnen bruikbare achtergrondinformatie bieden.

  3. Meld het van te voren als er dingen aan tuigage gerepareerd moeten worden

    Voor consulten plant iedere zadelpasser vaak een tijdvak in, reparaties kosten vaak extra tijd en materiaal. Als daar rekening mee is gehouden, kunnen veel van de (kleine) reparaties vaak ter plekke worden uitgevoerd. Niet zelden krijg ik aan het eind van het consult vaak nog even de vraag of ik ook die singelstoot van het stalgenootje ‘even’ wil repareren. Ik stel niemand graag teleur, maar als ik hier geen rekening mee heb gehouden qua tijd of materiaal dan moet ik helaas wel. Zonde voor beide!

  4. Zorg voor de juiste kleding

    Helaas komt het nog (te) vaak voor dat klanten er niet op rekenen dat ze ook moeten rijden en dus niet in de juiste kleding verschijnen. In 90% van de gevallen zal ik altijd de ruiter vragen om het paard te rijden, zorg dus voor juiste kleding, schoeisel en zorg dat de vaste ruiter van het paard aanwezig is. Draag daarnaast ook altijd een cap, op het moment dat ik als professional bij je paard sta heb ik de verantwoordelijkheid. Neem dus ook zelf je verantwoording en draag een cap!

  5. Zorg dat je tuigage schoon is, maar niet nog (zeer) recent ingevet

    Het is altijd fijn voor ons als je tuigage gewoon netjes schoon is. Soms heb ik klanten die echter even nét wat extra moeite willen doen en net voor ik kom nog even snel hun zadel invetten. Leuk bedacht, maar ontzettend onpraktisch voor ons. Niets zo vervelend als een zadel nakijken wat nog flink vettig is. Je wil niet weten hoe lastig die vlekken uit je kleding te krijgen zijn… 😉

  6. Bied een drankje aan

    We hebben niet altijd tijd om uitgebreid koffie te drinken, maar zeker als we wat langer op één locatie aanwezig zijn is een glaasje water of kopje koffie vaak erg welkom! We praten tijdens een consult vaak constant, een keer de keel smeren is dan fijn. Natuurlijk brengen we ook altijd zelf wat mee, maar toch; het gebaar is soms al genoeg!

    Heb jij zelf nog tips om de favoriete klant te worden van jouw professional? Laat het ons weten!


Gerelateerde blogs