Ga naar hoofdinhoud

Blog: Galop in de warming-up

Iedereen begrijpt dat een goede warming-up belangrijk is. Hiermee stimuleer je de doorbloeding en breng je de temperatuur in de spieren omhoog en geschikt voor training. Koude spieren zijn ontvankelijker voor blessures. Ook maak je het hart- en longsysteem actief en breng je de smering in de gewrichten op gang. Zeker bij paarden op leeftijd, die mogelijk lijden aan artrose, is dit erg belangrijk.

Sponswerking

In ieder gewricht zit gewrichtsvloeistof, we noemen dit synoviaal vocht. Dit wordt aangemaakt door kraakbeen. Kraakbeen bedekt het uiteinde van de botten. De structuur van het kraakbeen is erg zacht en glad. Je zou het werkingsmechanisme kunnen vergelijken met dat van een spons. Wanneer je een spons niet gebruikt droogt hij uit en wanneer je hem heel hard inknijpt druk je ‘m leeg. In de gewrichten droogt het kraakbeen uit als het te weinig belast wordt en kan het bij te zware belasting zijn sponswerking ook niet goed benutten. Door matig intensieve bewegingen stimuleer je de spons-werking en komt er gewrichtsvloeistof vrij. Hierdoor worden de gewrichten soepel. Je kunt dit vergelijken met het smeren van je fietsketting of het oliën van de motor van je auto. De beweging verloopt hierna vloeiender.

Los bewegen door galopperen

In draf is er in vergelijking met stap en galop weinig beweging in de wervelkolom. Om ervoor te zorgen dat de gewrichtjes van de wervelkolom soepel worden, is het daarom belangrijk om te stappen en te galopperen in de warming-up. In deze gangen treedt er veel meer beweeglijkheid in de wervelkolom op én met name in de galop komt daar ook nog eens grote beweeglijkheid van het bekken bij. Deze beweging vindt vooral plaats tussen de laatste lendenwervel en het heiligbeen. Mijn advies is daarom om minimaal 5 à 10 minuten in te stappen. Gevolgd door enkele rondjes draf, zowel linksom als rechtsom. Hierna mag je al vrij snel een galopje links- en rechtsom mee pakken. Vraag nog niet te veel, zorg voor een fijne verbinding en rijdt grote voltes. Je zult merken dat je paard dan sneller los gaat bewegen! Neem in het totaal 20 minuten de tijd om je paard op te warmen, voordat je met hogere dressuuroefeningen of springen begint.


Gerelateerde blogs